
Af Tobias Qwist
Foto af Matias Olsen
En følelse af spænding og nervøsitet.
Da jeg fik spilkoden til Ghost of Yotei, var jeg spændt, men også nervøs. Jeg elskede forgængeren, Ghost of Tsushima, fordi det virkelig fik mig til at føle, at jeg var på en rejse igennem Japan, og virkelig gav mig fornemmelsen af at være en samurai. Og så kun jeg godt lide at skulle vælge, om jeg vil være ærlig samurai eller vinde for en hver pris.

En klassisk historie om hævn, men med mere til.
Ghost of Yotei er et action-adventure game til PS5, hvor man følger den vandrende samuraikvinde Atsu, som er på jagt efter hævn, efter hendes familie er blevet dræbt af seks blodtørstige samuraier. Og sikke en intens måde fjenderne bliver introduceret på – hvor Atsus target-liste, og derefter vores fjender skiftevis bliver vist, så man virkelig kan se, hvor frygtindgydende de er.
Faktisk viser spillet et godt helhedsbillede igennem de intense og imponerende flashbacks, som giver et et stærkt billede af, hvor frygteligt det var, det Atsu og hendes familie var igennem. Det, som jeg også synes virkelig styrker historien, er, at hun møder en person, som har valgt at starte et nyt liv, i stedet for at hænge fast i fortiden – som Atsu selv gør. Jeg synes, det var fedt at se de to verdner mødes, og det fik mig til at stoppe op, og prøve at sætte mig ind i deres begges tankegang.

En rejse igennem Japan
Når det gælder verden, er den flot. Især musikken er med til at sætte stemningen, og få det til at virke, som om jeg er i Japan.
Jeg nød at ride rundt i den flotte verden og lære fra de forskellige mestre, hvordan jeg bedst kunne kæmpe med de fem forskellige våben. Lige fra spyd, skydevåben og flere forskellige slags sværd, som jeg fik mulighed for at bruge i nærmest hver kamp. Det gjorde, at kampsystemet havde en god balance og virkelig testede mine evner i kamp.
Legendekampen var også tilbage, og det er dejligt, selv om troubaduren, som blev brugt til at fortælle fortællingerne, bliver brugt lidt for meget til min smag. At høre hans sangstemme én gang, er mere end nok. Jeg sad desværre også med den fornemmelse, at jeg ikke var så meget inde i historien fra sidekaraktererne, som jeg var i det første spil. Men der er nogle gode historier imellem, f.eks. om en spøgelses-samurai, som kæmper indtil han får fred. Det var især stemningen i området, hvor hans historie foregår, der gjorde forskellen for mig.

Et spil der prøver at få alle med
Jeg vil også lige rose spillet for en indstilling der kaldes “tilgængelighed”, hvor man kan sætte vinden, som viser en, hvor man skal hen i spillet, til at være mere tydelig. Man kan også gøre underteksterne nemmere at læse og gøre spillet generelt nemmere. Det er en indstilling, der gør, at så mange som muligt får en god oplevelse med spillet. Det havde jeg lige behov for.
En fin efterfølger
Når det gælder Ghost of Yotei, er det et flot, stemningsfuldt spil, som giver en god stemning af, hvordan det er at være i det gamle Japan. Spillet har et fedt balanceret kampsystem, og en stærk fortælling om, hvordan tab kan påvirke en. Og de japanske stemmer især vækker virkelig historie til live. Spillet taber mig dog lidt i sidekarakterenes historier, men det er en fin efterfølger til Ghost of Tsushima. Folket fra Sucker Punch Productions gør det virkeligt godt igen!
Samlet Vurdering af spillet:


Tobias Qwist
Som en slags altmulig-mand i gamerverdenen, elsker Tobias alt fra simple platformsspil til japansk action-adventure. Tobias’ mission er, at han vil vise verden, hvor stor en forskel gaming kan gøre for mennesker i deres hverdag.


