Holder det stadig: GoldenEye 007

6. 02. 2023

Af Svend Gejl

Så er der udkommet et remake af GoldenEye 007 på Switch og Xbox. Spillet udkom oprindeligt på Nintendo 64 i 1997, og det var firmaet Rare, der stod bag.

Så skal vi ikke se på, om det stadig holder, nu hvor det er udkommet? Det tror jeg!

Hvad går det ud på?

Spillet er lavet ud fra James Bond-filmen GoldenEye fra 1995, og du bliver udsat for alt det samme, du har set i filmen. Du skal kæmpe dig igennem en masse missioner i first person-perspektiv. Det var unikt dengang, da det var et af de første skydespil i first person til en hjemmekonsol.

Du starter ude ved dæmningen og skal skyde dig igennem for at kunne sprænge det hele i luften og stikke af. Det hele er ligesom i filmen, så hvis du har set den, kan du genkende banerne.

En af de mest ikoniske baner er, hvor du starter oppe i skakten og kommer ned derfra til toilettet, hvor du skal nakke nogle fjender for at komme videre ligesom i filmen.

Når du så vil have en pause fra alt det actionfyldte spænding, kan du holde pause ved at trykke på pausemenuen, og det ikoniske James Bond-ur dukker op som menu, hvor du har adgang til at se dine våben, missioner, indstillinger osv.

Det syntes vi dengang

At spillet var bygget på filmen gjorde det mega fedt selv at kunne være hr. Bond og rende rundt i præcis de samme missioner.

I sin tid var det mega fedt, at man kunne spille op til 4 player i det. Jeg spillede det for første gang i fritidsklubben, hvor vi tit var fire samlet og spillede split screen på én skærm. Der var spænding i luften, da vi rendte rundt i de velkendte baner og skød efter hinanden.

Det var ekstra sjovt, at du havde adgang til en masse “cheats/mods”, hvor du kunne slå forskellige indstillinger til. Du kunne f.eks. få store hoveder til dine karakterer eller bestemte våben samt abillities. Det var mega underholdende og fedt at bare kunne bruge timer på.

Spillet var lidt kluntet, da det spilles med “tank control”-styring, som i dag anses for at være en mærkelig måde at styre sin karakter på. Det vænnede man sig hurtigere til dengang, da tank control-styring fandtes i mange andre spil.

Det synes vi nu

Grafikken er meget firkantet, men fungerer, da man får et godt indtryk af banerne, som man kender fra filmen. Npc’erne har mange forskellige udtryk, når man interagerer med dem og enten snakker med dem eller skyder dem.

Tank controls er uddøde i dag og er blevet afløst af mere smooth og bedre styring – så det er ikke noget, man bryder sig om i dag, da man jo er blevet vant til de nyere skydespil.

Spillet er lige blevet genudgivet til Xbox og Switch, og lad os lige kigge nærmere på de to versioner.

I Xbox-versionen er det nyt, at du kan spille med din Xbox-controller, da det altid har været den klassiske Nintendo 64-controller, man brugte, og det har Rare gjort godt, og det er blevet en flydende spiloplevelse. Klassisk tank control er ude, og når du skal vælge controller-indstillinger i din ingame-menu, kan du se en Xbox-controller og ikke en Nintendo 64-controller, og det er mega fedt.

Jeg troede, genudgivelsen ville være en hd-udgave, men det ser bare ud som om, de har lavet den i større opløsning, og det er ikke det pæneste. Det er også for wobbly, så man kan godt føle sig søsyg, når grafikken bevæger sig meget i bølger, og ikke mindst er der tit framedrops, som er lidt ærgerligt.

Nintendo Switch-udgaven er en direkte port af Nintendo 64-udgaven. Den er en del pænere, da det er en mindre skærm, det ses på. Styringen er mega lort for at sige det ligeud, for den er optimeret til Nintendo Switchens egne controllere. Du skal selv indstille det, så styringen er mere normal.

Det er også svært at sigte, da spillet ikke er bygget til moderne Switch-controllere. Når du skal sigte, er det mega svært at ramme, fordi controllerne er så følsomme sammenlignet med Nintendo 64’ens styrepind. Nintendo 64-controlleren skulle nærmest helt i bund for at rykke rundt på sigtekornet, så det er mega skuffende til Switch.

I bund og grund er jeg lidt skuffet over den lange hype, og så viste det sig, at der næsten ikke var gjort noget ud af spillet, da det blev genudgivet. Så til jer, der stadig har Nintendo 64’en med GoldenEye dertil: Spil hellere den gamle udgave, da det stadig holder for mig!

Gamer Svend

Svend Gejl

Som redaktionens retrogamer elsker Svend alt med store pixels. Han samler på spil og figurer og elsker at hygge med vennerne online.

Følg os:

Vil du se mere:

Vil du se mere…

Reportage: Arkade-kælderen kalder

Reportage: Arkade-kælderen kalder

Hang til bip-spil, Bubble Bobble og båndoptagere? Arcadeum har det hele. Udstillingen føles mere som en arkadehal end et museum – og det er ikke så dårligt.