Digital festival i Minecraft

7. 11. 2022

Af Jacob Sejer Kristoffersen

For et par uger siden havde jeg en travl weekend. Efter flere måneders forberedelse og spænding, var jeg DJ ved en festival. Det var helt utroligt, der var flere hundrede folk. Der var laserlys, høj musik, der var headbanging. Der var skrig og fede reaktioner, hver gang jeg enten spillede velkendte bangers eller gav folk en lille forsmag på, hvad jeg har produceret af musik på det seneste. Der var energi til at holde os alle kørende til mindst klokken 4 om natten.

Og det hele skete på skærmen, i Minecraft.

Som internettet har udviklet sig, har flere og flere ting i virkeligheden fået en digital modpart. Takket været Youtube, Soundcloud, Spotify og Twitch er det nu meget muligt at have en solid karriere inden for elektronisk musik igennem internettet. Takket være digitale salg, officielle digitale premierer og community events på streaming-tjenester har der i lang tid kun været få ting, man ikke kan gøre online som musiker, og turnéer har været en af dem.

Der har været mange måder at prøve at løse dette problem på, f.eks. gennem Fortnite og Twitch.tv, men den mest succesfulde form for digital festival har sjovt nok været igennem Minecraft. Som digital kunstner har jeg været med til flere af denne slags Minecraft-koncerter, og i denne artikel vil jeg fortælle lidt om, hvordan min seneste koncert har været.

Hvordan fungerer en Minecraft-koncert?

På mange måder fungerer en festival i Minecraft meget som en normal festival. Til den festival, jeg spillede til, var der en stor scene med skærme og alt muligt lys. Der var et veludbygget backstage-område, et stort areal til publikum, der var endda VIP-siddepladser. Der var headliners og mindre kunstnere, med et tæt skema over hvem der skulle spille hvornår. Internt var det også meget som en normal festival. Det krævede en del planlægning, og forskellige kunstnere havde forskellige unikke behov, når de var på.

Det var dog også ret anderledes på mange fronter. Alle drinks og merchandise var digitale, der var forskellige minispil indbygget i serveren som f.eks. forhindringsbaner, skattejagt og PvP. Og selvom der var meget, der skete live, sad mange af kunstnerne derhjemme og så lige så meget med som alle andre. Til sidst, efter de sidste folk havde spillet deres sæt, fik publikum lov til at placere TNT over hele scenen og springe den i luften, bare for sjovs skyld.

Denne koncert var også unik i forhold til andre Minecraft-koncerter. Der var ingen billetter, og hele koncerten blev streamet på Twitch samtidig, så man kunne se med, hvis man ikke har Minecraft. Det hele var gratis, og dem der havde lyst til at bruge penge på koncerten kunne donere til velgørenhed.

Der var inside-jokes om mange af de forskellige kunstnere over hele arealet, som f.eks. ordspil på deres navne (i stedet for parkour, kunne man hoppe igennem Sparkour, navngivet efter Azure Spark), drinks der var navngivet efter deres sange (som f.eks. Strike-a-Mojito, en joke på en sang, der hedder Strike-a-Note), og hele området var sat op som 3d-versioner af de sange, kunstnerne havde udgivet i løbet af de sidste år (en statue, der kunne ses på en af mine sange, var f.eks. i centrum af en arena). Det var klart og tydeligt, hvor meget hele festivalen var en hyldest til kunstnerne, musikken og det sidste år, der er gået siden sidste Minecraft-festival. Og en hyldest føltes det virkelig også som, da det blev min tur op på scenen.

Min oplevelse af koncerten

Klokken slog 23. På trods af tekniske problemer, holdt vi skemaet præcist som planlagt, så det var nu min tur. Som alle andre gange havde jeg lavet mit DJ-sæt på forhånd, så jeg kunne fokusere fuldstændig på selve Minecraft-eventet. Bandet, der spillede før mig, smuttede ned i backstage, og jeg kom op på scenen. Alle de virtuelle skærme skiftede til mine visuals, og min intro begyndte.

Nogle af kunsterne havde rimelig seriøse koncerter. Min var ikke en af dem. Hele mit sæt startede med en parodi på den slags dramatiske introer man nogle gange hører til dubstep-koncerter, med en robot-stemme der halvvejs igennem bliver distraheret af, hvor sejt den lyder med alle de effekter, der er på stemmen. Publikum ELSKEDE introen, og var med det samme med så snart den første sang spillede.

I 30 minutter var jeg i centrum. Der var fyrværkeri og laserlys. Mange Minecraft-avatarer hoppede rundt og headbangede, chatten gik amok både i selve Minecraft og på Twitch, skiftende mellem “YEAAAAA” og “vent, var det et klovnehorn i midten af sangen?” Skiftevis spillede en af mine egne sange, nogle live edits jeg har lavet, og alt muligt dubstep, drum and bass og electro fra 2014-2020-tallets digitale undergrund. Der var ingen mikrofon, men det var heller ikke nødvendigt: jeg var med i chatten både på Minecraft, og skiftede mellem at hype publikum op og lave jokes med dem, der styrede hele festivalen.

Det kan godt være, at det krævede en del planlægning og arbejde, men det var det hele værd i løbet af de 30 minutter. Energien var tårnhøj. Det kan godt være, det hele skete gennem skærmen, men i det øjeblik betød det ikke noget. I det øjeblik kunne jeg direkte se, hvilken effekt min musik havde på folk, og Gud, hvor var det magisk.

Så snart mit sæt var forbi, gik jeg ned fra scenen igen, og med et var jeg tilbage i en stille lejlighed sent om aftenen. Festivalen kørte videre med den næste kunstner, og jeg havde mindst 20 ulæste beskeder på Discord, hvor venner og andre DJs gratulerede og flippede ud over, hvor fedt mit sæt var. Jeg brugte lidt tid på at besvare alle beskederne og vendte herefter tilbage til Minecraft, nu som en af dem i publikum.

Virtuelle koncerter og autisme

Siden jeg var lille, har jeg haft en enorm interesse for musik. Det er noget af det, der er grunden til, at jeg laver musik nu til dags. Grundet min autisme, har det dog ofte været svært for mig at nyde en ret stor del af musikverdenen, da koncerter ofte er for kaotiske og højlydte til, at jeg føler mig tryg til dem. Især elektronisk musik er svært for mig at nyde live, da koncerter og festivaler inden for den elektroniske verden især kan være intense.

Digitale events som denne i Minecraft giver folk som mig, en mulighed for at opleve og skabe koncerter og oplevelser på samme vilkår som mange andre. Uden koncerter og live events, kan en stor del af, hvad der gør musik så specielt, mangle. Derfor synes jeg, det er meget vigtigt at man kender til mange af de andre muligheder, folk med forskellige handicap har skabt for hinanden. Selv om Minecraft ikke var skabt til digitale koncerter på denne måde, har det en ret stor fanbase blandt folk med autisme. Det er netop også Minecraft-fans, der har skabt meget af det, der er nødvendigt for at holde koncert i spillet.

Minecraft er ikke engang det eneste sted, man kan holde digitale koncerter. I mere sociale spil som Second Life, kan man også lave digitale events, hvis man vil, og VRChat lader folk opleve digitale koncerter på en måde, hvor det ikke engang føles som en skærm. Hvis du, ligesom mig, altid har haft lyst til at opleve den magi, der findes i live musik og koncerter på en mere autismevenlig måde, eller bare har lyst til at prøve en anden slags koncert, kan jeg varmt anbefale den digitale verden. Hvis dit internet og din PC kan køre det, selvfølgelig. ;D

Vil du se mere:

Vil du se mere…

Holder det stadig: Sonic 2 

Holder det stadig: Sonic 2 

I sidste uge udkom Sonic Frontiers. Derfor syntes redaktionen, det var passende at genbesøge et af de bedste spil i serien. Men holder Sonic 2 stadig den dag i dag?

5 spil fra lande der ikke er de største spilnationer

5 spil fra lande der ikke er de største spilnationer

Nogle af de største spilnationer i verden er Nordamerika og Japan. Men det er ikke de eneste to steder, der laver spil, der er værd at prøve. Så her er Oscars bud på fem gode spil fra lande, der ikke normalt er kendt for at lave spil.

Top 4: Call of Duty

Top 4: Call of Duty

Det nyeste Call of Duty bliver udgivet i denne uge. Derfor tænkte vi, at det ville være perfekt med en top 4-liste over de bedste Call of Duty-spil.

Share This